Det här med projektgrupper..

graphic work by Christiano Mere

Jag och min projektgrupp skriver en affärsplan för att starta ett företag som distribuerar vattenfilter på Haiti. Ett väldigt annorlunda projekt då folket på Haiti har noll och inga pengar och man får en helt ny säljsituation.

Det är också en väldigt annorlunda situation när två i projektgruppen åker hem till Afrika i fyra veckor och inte meddelar innan att de inte kommer ha någon tillgång till internet samt när personen som ska göra alla budgetar, och som läser master i ekonomi, vägrar göra en budget mer avancerad än säljpris - inköpspris = vinst.

De två projektarbeten jag skrivit den här terminen har varit de två mest påfrestande projektarbetena i mitt liv.
Helt plötsligt känner jag att jag kanske inte alls är gjord för att leda projekt eller ens ingå i en projektgrupp (i mitt eget försvar så var jag inte projektledare i den här projektgruppen för i så fall hade det förhoppningvis inte varit så snurrigt som det är nu). Kanske är jag en ensamvarg.

Men efter några lugnande diskussioner med Carmen och Felix har jag insett att det inte bara är jag som har de problemen och tankarna här.. Vi kom till slutsatsen att folk här helt enkelt bara är väldigt lata på den här skolan och att de bara strävar efter godkänt. Med minsta möjliga insats.

Förhoppningsvis, när jag väl börjar arbeta i verkliga livet så är situationen något annorlunda.. Förhoppningsvis har folk lite högre ambitioner och framförallt så har man förhoppningsvis möjlighet att kontakta folk på sitt framtida jobb genom att gå  till deras skrivbord eller ringa ett samtal och utan att behöva koppla in djungeltelegrafen.

Jaja, projektarbetet redovisas den 20 januari och efter det kan jag lämna allt det här bakom mig.
Nu ska jag ägna resten av dagen åt att plugga: International Economic Relations - Money & Trade.. Kanske lite Globalisering också!

Tjipp & Hejj!

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Precis de samma är mina erfarenhetern från ALLA de projektarbeten som jag gjort under min utlandstemin. Tror det handlar mycket om kulturskillnader och ambitionsnivå, men det är otroligt påfrestande. I slutändan har det varit jag som gjort klart arbetet och dessvärre känner jag mig inte mer hoppfull inför arbetslivet. Personer som börjat rida på free rider våger kommer definitivt att fortsätta med det resten av livet också...Det har liksom alltid fungerat för dem och tyvärr finns det alltid någon som gör arbetet i slutändan.



Kram

2011-01-08 @ 17:42:10
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0