Hanna in Oslo

God kväll mina kära,
På den här sidan av skärmen sitter en mycket trött liten pige.. Eller vad dom nu kallar oss i det här landet..
Jag tycker egentligen inte att jag har gjort så mycket idag men jag antar att mitt uppvaknande vid klockan fem imorse spelar in en del i min just nu obotliga trötthet..
Sitter på Oslo S och väntar på min buss som går om 45 minuter.. Kommer somna som en stock så fort jag kommer på bussen..

Bussen blev jätteförsenad för att busschauffören var trög och för att det var några med utländska pass som inte riktigt visste vad de skulle hitta på här i Oslo och sånt ser norrmännen tydligen mycket allvarligt på..

Kom fram till Oslo vid ett-tiden och åkte direkt till Drops Design för min första intervju.. Det kändes som om det gick bra. Tjejerna var trevliga men den ena var lite avvikande och det gjorde väl att jag kanske fick lite känslan av att hon inte var lika övertygad som jag själv är om att jag är rätte kvinnan för jobbet!

Åkte därifrån och skyndade mej allt jag kunde till skatteetaten. Jag är den perfekta tidsoptimisten och kom fram fem i tre och skatteetaten stänger tre.. Men nu råkade det vara så att Skatteetaten var min absoluta motsats och bestämde sig för att stänga sju minuter i tre istället för tre så att de inte skulle behöva riskera att jobba över.. Så nu måste jag vänta tills jag kommer hit i juni med att fixa mitt personnummer.. Men det är väl inte så långt kvar till dess å andra sidan..

Solen gassade på som bara den och svetten pärlades i min panna.. Bestämde mej för att det var dags att leta rätt på hotellet där jag skulle ha nästa intervju. Väl framme gick jag in på toaletten, bytte kläder och fixade till mig och satte mej sedan och väntade de 45 minuter som var kvar innan intervjuen med en iskall dryck i min hand utomhus.. Det var underbart

Intervjuen för Mango kändes som om den gick jättebra.. Kanske att jag försa mig lite när hon frågade ifall jag ville jobba på kontor eller i butik och jag var ärlig och svarade att jag vill jobba på kontor.. Men jag hoppas att hon förstår att jag vill jobba i butik nu och hoppas att det skall leda till framtida kontorsjobb.. Jag tror att hon gjorde det.. Vi klickade ganska bra i alla fall hon och jag!

 

Good evening my loved ones..
Sitting here, in Oslo S waiting for the bus and I am soooo tired! I haven't walked so much today but still the travelling and interview has taken alot of my powers!  

When we went here the bus was delayed with almost an hour because the busdriver was slow and then there where som foreigners (not Norwegian or Swedish) who didn’t know where to go when they came to Oslo and that seems to be illegal in Norway..

Arrived in Oslo at one and went straight to Drops Design for my first interview.. It was in the far east of Oslo and I had to take the subway to the second last station.. The two girls who was questioning me at the interview were really nice but one of them didn’t seem so interested.. Not a good sign.. But over all they were nice and it felt like I did a good interview… Now I just have to wait one week for the judgment call..

After the first interview I went straight to Skatteetaten (tax-office) to get my Norwegian personal digits.. I am always perfect in time (some people like to call it in the last minute) and got there 5 minutes to 3.. They closed 3.. However they had decided to close early so that they shouldn’t have to risk working over time so security wouldn’t let me in!! So now I’ll have to arrange that when I move here..

The heat from the sun was burning and I started to get all warm so I decided to find the hotel where the next interview was and go there to freshen up a bit and then waited with a lovely cold drink before it was my turn.

The interview with MANGO felt good. Carla from Spain was really nice and we got a connection and talked a bit about Stockholm and so. Maybe I was a bit to honest when I said that I would prefer to walk in an office than in a store.. But I hope that she understood in which way I meant it…


Efter den intervjuen gick jag och letade rätt på hur det ser ut där jag ska bo i sommar.. Måste ha en inbyggd Gps i mig själv för jag hittade rätt på direkten.. *klapp på axeln* Bilderna ovan är min sommargata :)

Lycklig över hur duktig jag varit på att hitta till mitt nya hem begav jag mig återigen i väg fast besluten om att hitta till Nationaltheatret.. Det gick också riktigt fint vill jag lova och några minuter efter att jag bestämt mig för att styra min kos dit var jag där! Där satt jag en stund och löste Soduko och väntade på min nyfunne vän Henrik. När vi mötts upp gick vi till Fridays på Aker Brygge och åt middag!

Och nu sitter jag slutligen här.. Efter att ha spatserat hem från Aker Brygge och väntar på den där eländiga bussen.. Som tur är har det har skrivandet tagit en kvart så nu är det bara en halvtimme kvar tills jag kan hoppa på bussen! Hoppas att det inte är så mycket folk så jag kan sitta själv..

Skepp och hojj mina sötnötter!

After the interview I went to find what my apartment looked like.. I must have an GPS builded into myself because I fonud it right away.. The pictures above shows what my street looks like.
Happy over my discovery I went to Natinal Theatret to wait for my newfound friend Henrik. We went down to Aker Brygge and had dinner at Fridays.. And now I’m here.. Finally in the bus waiting for it to leave.. I’m gonna fall asleep in a couple of sekonds I think.. Can’t wait..

Ciao xoxo


Kommentarer
Postat av: Bastianmoa

I like this site. Keep it up!

2011-08-24 @ 06:55:34
URL: http://bastianmoa.blogbow.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0