Problemet med Romer som anklagas för att stjäla

God morgon! 
66 Besökare hade jag igår! Tack för visat intresse! 
I vår lokaltidning läste jag precis om en pappa och en son med romsk bakgrund som blivit ombedda att klä av sig på överkroppen i en matbutik för att visa att de inte tagit med sig något från butiken. De har nu anmält händelsen till DO.. Det är jättehemskt när sådant här händer, men då jag har arbetat i både matbutik och smyckebutik så vet man att man blir mycket mer på sin vakt när romer kommer in i butikerna.. och detta av den enkla anledning att väldigt många beter sig väldigt suspekt.

Jag försöker verkligen att inte diskriminera folk från härkomst utan försöker behandla alla lika för det är så många gånger jag har upptäckt att de man inte ska tro ta saker, typ till synes välbärgade medelålders kvinnor, är de som snattar med sig halsband eller falukorv eller sånna konstiga saker... Men iallafall.. När jag hade jobbat i smyckesbutik i kanske en månad, så kom det in två romska mammor med kanske fyra-fem barn.. Först slogs en varningsklocka i mitt huvud men jag bestämde mig för att dämpa den och försöka behandla dessa som vilka andra kunder som helst.. Men sen blev det verkligen hela havet stormar där inne! Barnen var överallt och lyfte upp allting.. mammorna ville att jag skulle böja mig bort från affären och plocka upp saker som de lika enkelt hade kunnat ta upp själva och det kändes verkligen som om man var tvungen att ha sina ögon på alla hela tiden.. Det larmade inte när de gick ut ur butiken men jag hittade sönderbrutna larm efteråt som skulle ha kunnat vara deras.. men det kan jag inte säga med säkerhet. Det jag skall komma till är att efter det här så blev jag ju självklart väldigt misstänksam mot dem och tyvärr så drabbar det ju även andra romer som också har samma traditionella klädsel på sig för att jag förknippar det med de här kvinnorna och andra fördomar man har hört innan.I reportaget så står det att pappan "har en förståelse för människors reaktioner, väl medveten om att det inte är helt ovanligt med romer som stjäl". Så tyvärr ligger det ju något i de uppbyggda fördomarna och det drabbar ju alla dom som inte stjäl. Det är synd att de där vackra folkdräkterna ska väcka misstänksamhet istället för beundran.. När jag var liten så tyckte jag alltid att de kvinnliga romerna var så vackra med sitt jättelånga hår, paljettklänningar och sjalar..
Morning!
66 visitors yesterday! Thanks for shown interest! In our local newspaper I just read about a father and a son who are Romanies and who was asked to take of their jackets in the grocery store to prove thatt they had not stolen anyting.. They have now reported the happening to the office of ethnical discrimination. It's so horrible when people get judged because of where they come from, but I have worked both in a grocery store and a jewelry store and I know that you get more suspicious when Romanies comes into the store because some of them acts a bit suspect. I always try not to judge people by their looks because I know that so many times the people you thought would never steal are the one who does. Like rich women in their 50s... But once when I was working in the jewelry store two mothers and 4-5 childrern who were Romanies came in to the store and acted really suspicious.. The kids touched everything and moved everything around., the mothers didn't care and wanted me to pick up things that would make me have to turn my back against the entire store and they could just as easily have picked the things up.. The whole situation just felt really weird. When they walked out the alarm didn't but I found broken alarms afterwards.. can't say for certain that it was they who broke them but after this I was clearly suspicious against these women when they came back..And unforturnatly that also made me suspicious when others romanies in the same traditional dresses came in.. In the article it also says that the father "has understanding for peoples reactions, he's aware that it's not so unusual that Romanies steals". So even he admits something behind the prejudice and that affects those who doesn't steal.. It's a shame that those beautiful traditional dresses makes people suspicious when they should wake admiration.. When I was young I thought romany women where so beautiful with their long hair, gorgeous dresses and scarves..

 

 
Pic: flickr.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0