Fix och Trix innan forsta skoldagen

God morgon!
Forst lite respons pa kommentarerna i forra inlagget. Simon= jag ar den perfekta tidsoptimisten. Kommer alltid perfekt i tid! Mamma= Det finns inga trappor i varat hus! Helt tokigt ar det men jag har verkligen letat efter trappor utan framgang.. Sa tyvarr blir det ingen trappmotion heller!

Igar spenderades stora summor pengar pa saker till lagenheten, mat och diverse annat nodvandigt! Fick lite angest forst men insag sen att det var saker som faktiskt behovs och det ar lika bra att jag koper det pa en gang istallet for att dela upp det pa langre tid!

Hittade en battre matbutik an Lidl (urk!) igar! Albert Heijn heter den och verkar vara Hollandarnas motsvarighet till Ica.. Vet inte om det berodde pa att den var i centrum men de hade valdigt mycket fardigmat.. tusen olika pastaratter och sallader och konstiga friterade saker.. Tror att jag hittade fil ocksa.. men glomde kopa flingor sa jag har inte smakat den an..

Forsoker forsta hollandska sa gott det gar.. Koncentrerar mig som bara den for att lyckas forsta vad de sager.. Vissa saker funkar helt okej men det racker med nagon konstig eller ovantad mening sa tappar jag bort mig! Folk ser alltid lika forvande ut nar de behover borja prata engelska helt plotsligt efter att ha snackat pa hollandska.. Har inte vagat prata nagot sjalv an forutom "Tot ziens" och "Doei" som ar hej da-fraser.. Men jag tror vi ska ha hollandsklektion pa fredag!

Dagens uppdrag ar att skriva ut stipendiepapprena sa att jag far in Erasmusstipendiet snart och vet att csn-pengarna kommer in sa som de ska!
Morning!
First some response to the comments in the last post. Simon, I'm always perfect in time so getting late just because living close to school is not gonna happen! :) Mum, there ARE no stairs in our apartment! I've been looking but without success! So no stair-exercise either!

Yesterday I spend alot of money on stuff to the apartment, food and other random necessary stuff... Was a little bit sweaty about it at first but then I realized that all of the stuff actually was necessary so it's better to just buy everything now in the beginning!

Found a better foodstore than Lidl (yuck!) yesterday. Albert Heijn is the name and it seems to be one of the more common foodstores here.. I'm not sure if it's because this store was in the city centre but they had so much readymade food there.. pasta, sallads and odd fried foods.. I think I found the dutch equivalent to the Swedish "filmjolk"(sour milk) Forgot to buy cereals though so I haven't tasted it yet...

Am trying to understand dutch and are really forcing myself to concentrate hard when people in the stores are talking to me. Some times it's working pretty okay.. but if they ask something unexpected it's harder.. Haven't dared to say anything in dutch myself yet except for "Tot Ziens" and "Doei" that are different bye-phrases..

Todays mission is to print my scholarship papers and send them to the guy at my school so that I can get my Erasmus Scholarship soon and be sure that I get my other study-money...

Kommentarer
Postat av: siv

Tänk på att bara köpa saker som du kan ge bort när du skall åka därifrån - övervikten på flyget du vet! Annars kan man i o f sig åka tåg också...

2010-08-25 @ 13:33:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0